Nu är vi hemma igen från Västerås och Midnattssolsrallyt.
En del krånglade innan vi skulle ge oss iväg. Ia har lagt ett antal timmar på att få motor och tändning att gå bra, och nu går den som en klocka. Det sista som gav upp var vattenpumpen, den tredje i ordningen. Vi kom en bit utanför Norrköping när den började läcka som ett såll. Vi ringde en livlina, Tony, så han plockade bort den som satt i hans rallybil. Peppar,peppar, den var tät hela resan.
Vi kom upp på tisdagkvällen och hämtade roadbook och nummerdekaler. Tidigt på onsdagsmorgonen var vi på plats på Rocklunda i Västerås. I år var det lite annorlunda utformning på rallyt. Man hade Rocklunda som start och mål varje dag. Det var positivt i flera bemärkelser, man kunde ha samma hotell under helat tiden, serviceplatsen för nattstoppen var på samma plats, man åkte direkt till sin lilla ruta på kvällen. Dagtid när vi var ute var det samtidigt en massa arrangemang inne på Rocklunda, då man passade på att bland annat fira Bilsportsförbundet 75 år. Det märktes att detta koncept var en succè, det var otroligt många besökare hela tiden inne på Rocklunda.
Det var kanonkul att träffa alla kompisar man skaffat sig genom de föregående Midnatttsolsrallyn. Här spelar det ingen roll om du är mekaniker eller förare utan man är som en stor familj. Har man problem, är det inte svårt att få hjälp.
Första sträckan gick inne på Rocklunda, och i regularityklassen skulle vi bara köra den som uppvisning. Rallyklassen körde på tid, och Kenny Bräck (som även blev totalsegrare) gjorde väldigt bra ifrån sig.
På torsdagen gick sträckorna i Bergslagen med lunchuppehåll i Hällefors. Fredaggen var vi i Roslagen och fick lunch i Östhammar. Det var första gången jag blev grattad på födelsedagen av en hel rallypublik. Det var häftigt. I Gränby Centrum, Uppsala fick vi en välförtjänt fika.
Lördagen gick söderut med lunch i Brevens Bruk.
Vi tvingades att efter sträcka 14 bryta. Fram tills dess hade vi gjort vårt bästa rally med avseende på prickar. (i regularity får man prickar om man tar för god tid på sig eller om man är för snabb. Det finns dessutom hemliga tidkontroller ute på sträckan.)
Vi körde sträcka 14 och åkte in på servicen för att tanka lite. När jag backade av presseningen började det låta konstigt om höger drivaxel. Det var bara att stanna kvar och ta reda på vad som hade hänt.Det visade sig vara en låsring som håller ihop ”gaffeln” och axeln till växellådan som hade lossnat så att drivaxeln gick isär. Det tog en stund innan vi fick ihop det hela och då hade tiden runnit ifrån oss, så tyvärr var vi tvungna att bryta. Eftersom detta var sista dagen fanns det inte möjlighet att göra omstart.
Vi åkte i alla fall videre till Brevens Bruk för lunch och rullade sedan tillbaka till målet i Västerås.
I Västerås blev vi ombedda att parkera vid målgångsrampen, ett ställe man syntes bra på. Vi fick även tillsammans med några andra som brutit i rallyklassen, åka sista sträckan mellan regularityklassen och fullfartsklassen.
På kvällen var det bankett med prisutdelning. Det var god mat och hög stämning.
Vi har redan börjat längta till nästa års rally.