Nu är Midnattssolsrallyt 2014 genomfört.
Vi anmälde oss och hade en nervös väntatn framför oss innan deltagarlistan kom ut. Skulle det bli ett sjunde Midnattssolsrally? Jo, det blev det . Vi fick startnummer 217.
Det fanns lite att göra innan rallyt började. Vi fixade till servicebilen med inredning då att alla våra grejor fick en bra plats. ”Rallybilen” fixade vi till , bromsarna och tändningen behövde en översyn.Även en rundsmörjning och kontroll av fjädrar och stötdämpare stod på programmet.Sponsordekalerna skulle på bilarna också. Vi hann med ett inslag i SVT:s lokala nyheter också. Klicka här för att se inslaget.
Vi åkte upp till Västerås redan 8 juli, för att vara på plats när det startade den 9 juli.
Onsdagen 9 juli var det startdag för rallyt. Man fick sin lilla påse med dekaler, program och roadbook. Sedan skulle serviceplatsen letas upp. Vi fick en kanonplats utanför ingången till ABB Arena. Vi riggade upp vårt tält och började klistra på Midnattssolsrallyts dekaler.
Nu var vi redo för besiktningen. Den gick igenom.
På eftermiddagen kom våra mekaniker Solveig och Hasse, Det var skoj att se dem igen.
Rallyts första sträcka gick inne på Rocklunda. Vi i regularity körde den som uppvisningssträcka, dvs man fick en maxtid man inte skulle överskrida.
Vi drar oss tillbaka till hotellet för en välbehövlig nattvila.
Andra dagen börjar med lite sovmorgon, Första start är klockan 10.00 på morgonen.
Dagens första sträcka är Gisslarbo. Den var lång….. 26 km. Nästa Sträcka Larsbo är en lurig sträcka. Sedan blir det dags för lunch i Hedemora. Under lunchuppehållen har man tid att serva bilen . Naturligtsvis hinner man med att prata med rallybesökarna också.
I Hedemora kom Radio Dalarna fram och det blev ett inslag i radion. Klicka här för att höra inslaget.
Dagens sista två sträckor Hyttbacken och Gläfse är också ganska långa, drygt 16 km vardera.
När vi kommer tillbaka till Västerås har vi kört ca 35 mil (varav 70 km specialsträcka)
Dagen har varit varm, så man har blivit lätt svettig och motortemperaturen går ganska högt. Det har gått åt mycket vatten under dagen och jag börjar fundera på en elfläkt till motorn. Vi gör lite förebyggande underhåll på bilen. Och vi monterar dit en extra elfläkt till motorn.
Dag 3 börjar med en kort men lurig sträcka.Mycket svängar och knixar. Sedan blir det en ganska lång transport till Flymyrastäckan.Blir ytterligare 2 sträckor innan lunch.
Vi har lunchuppehåll i ett soligt Östhammar.Innan lunchen passerar vi Rådhustorget för en kort presentation. Där var det många åskådare.
På eftermiddagen är det tre sträckor. Bland annat klassikern Vadet, som är en känd rallysträcka och har varit med i Midnattssolsrallyt några gånger. Sista sträckan är samma sträcka som vi började dagen med. Men den är fortfarande lika lurig.
Fredagen har också varit otroligt varm men det verkar fungera med elfläkten.. Kört ca 40 mil varav 7 specialsträckor på ca 60 km.
På serviceplatsen kommer det alltid folk som vill kolla på bilen och höra hur det har gått. Många tar också fram kameran. Vi får besök av Sibyllas syster och en kusin till Sibylla.
Lördag – rallyts sista dag. Tänk så fort de här fyra dagarna går.Idag kommer vi att köra neråt Södermanland. Det är en bit transport till första sträckan. Den är strax utanför Katrineholm. När vi kommer dit blir vi glada, vi träffar flera kompisar från Östgöta SAABklubb. Den sträckan är svår och krävande, i år körs den fram till Valla/Ekeby något man inte gjort på 25 år. Nästa sträcka Vallavägen är en sträcka utan raksträckor, det svänger och går över krön hela tiden.
Sträcka 15 är Viggaren, när vi har lämnat starten och just kommit in på sträckan händer det…. Gasreglaget hoppar isär, vi får öppna motorhuven och får till det efter en stund. Men då har vi redan förlorat en massa tid på denna sträcka. Det var inget kul.Det är en sträcka till innan lunch. Lunchen är på Ericbergs Säteri.
Där är det rena folkhavet, många besökare som tittar både på Midnattssolsrallyt och Slottssprinten som kör några av sträckorna vi kört idag. Sträcka 17 Härad är trång och krokig i början för att sedan bli bred och snabb.Sedan blir det transport in till Västerås för sista sträckan på Rocklunda. Återigen kör vi i regularity den på maxtid.
Vi åker tillbaka till vår serviceplats och möts av goda vänner som firar vår målgång.
Idag lördag har vi kört ca 6 mil specialsträcka och knappt 30 mil transport.
På kvällen väntar avslutningsbankett och prisutdelning.
Annie Seel får Ewy Rosqvists pokal i Historiska rally och i Regularity får Nina von Krusenstierna den.
Totalsegare i Historiska rally blev Patrik Sandell och i regularity Peter Carlsson.
Vi slutade på 37:nde plats av 45 startande. Vi lyckades med att få mindre pricar än 2013.
På söndagmorgonen klistrar vi över startsiffrorna på tvåtaktaren och beger oss hemåt.
När vi kommer hem konstaterar vi att vi kört ca 190 mil varav knappt 110 mil Midnattssolsrally.
Ja, vi är sugna att anmäla oss till nästa år.
Tack till alla sponsorer och alla som gjorde det möjligt för oss att genomföra rallyt.